torsdag 13 maj 2010

Fosterdiagnostik

Igår var vi på information om fosterdiagnostik. Både jag och min man är inställda på att göra KUB-testet, även om det känns väldigt läskigt. Jag känner dock att det känns bättre att veta om det finns en hög risk och i så fall kunna gå vidare med fler tester, än att inte veta alls. Jag har genom mitt jobb kommit i kontakt med ett stort antal funktionshinder av mer eller mindre allvarlig grad, så jag är jättenervös för att få ett sjukt barn, samtidigt som jag även är insatt i vilken hjälp som går att få.

Vi fick i alla fall veta att jag ska ta blodprov nästa vecka, och att ultraljudet sedan ska göras så nära vecka 13+6 som möjligt, vilket innebär att det är ca 3 veckor kvar. Känns bra ändå att få ett till ultraljud för att se om allting fortfarande ser bra ut.

Magen växer så det knakar i alla fall, så nästa vecka tänkte jag berätta på jobbet. Jag går in i vecka 12 på måndag och då är det ändå bara en vecka kvar av "högriskperioden". Känns löjligt att inte säga nåt när det ändå börjar synas så tydligt. Ska bli rätt skönt att få kunna prata öppet om det också tycker jag. Jag är ju jätteglad över att vara gravid, vill ju dela det med hela världen! =)

Inga kommentarer: