söndag 11 april 2010

Vecka sju

Du är i vecka 7.
Du har gått 6 fulla veckor och 2 fulla dagar (v6+2).
Du är i 1:a kalendermånaden.
Du är i 2:a graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester ett.
Beräknat förlossningsdatum: Tors 2 dec 2010
Du har 235 dagar kvar till beräknad förlossning.

Kroppen: Man kan känna sig illamående på grund av hormonerna och ha lite molande värk
i underlivet, vilket är helt normalt. Sömnen kan rubbas, ofta beroende på att man måste man gå upp för att kissa. Magen kan kännas uppblåst på grund av att tarmarna arbetar långsammare. Vissa har redan ökat i vikt, men har du problem med illamående och kräkningar är det inte ovanligt att du istället har minskat i vikt. Det kan hjälpa att äta något litet innan du kliver upp ur sängen och att äta många små måltider.

Embryot: Embryot är nu en centimeter långt. Handled och fingrar skapas och händer och fötter kan urskiljas som små paddlar. Ansiktet börjar ta form och ögonen kan ses som små fördjupningar. Inne i huvudet finns det något som liknar blåsor, det ska senare bli hjärnan. Här kan man med ultraljud se embryots hjärtaktivitet.

Mina symtom: Jag har haft problem med ordentlig yrsel lite till och från, och brösten värker och spänner, annars känner jag inte så jättemycket. Får fortfarande attack-hunger då jag bara MÅSTE äta, helst för fem minuter sen! Illamående har jag inget problem med, jag mår bara illa om jag blir för hungrig.

1 kommentar:

Sandra sa...

Vad kul, jag har följt din blogg ett tag i och med att jag också har pco... Och så visar det sig att jag nu har BF ungefär en vecka efter dig (11/12) :-)