söndag 4 april 2010

Berättat för släkten

Nu under påsk har vi berättat för de närmaste släktingarna. Vi köpte muggar med texten "Världens bästa XXX" (mormor, farmor, farfar) och gav bort. Mamma blev helt till sig och vi började gråta båda två. Jag förstod att hon skulle bli jätteglad men det var ändå väldigt kul att se. Det är kanske lite tidigt att börja berätta men vi känner ändå att om det skulle hända något så är det rätt skönt att de närmaste vet. Jag är nervös för missfall och kollar efter blod på papperet varje gång jag går på toaletten, men försöker att inte tänka på det. Jag vet att det är vanligt men samtidigt är det ju många som inte får missfall också, så jag försöker tänka positivt.

10 kommentarer:

Joanna sa...

Vad mysigt att berätta =) Förstår att din mamma måste blivit helt till sig efter att ha fått en sån kopp.

Bra att du tänker positivt, för det här kan ju faktiskt sluta hur bra som helst!!! ;)

KRAMAR

Anonym sa...

GRATTIS!!! Så roligt!
Jag har också fått denna glada nyhet. Skrev ju i en tidigare kommentar att jag inte fått tag på Pergotime...trots att jag då hade varit utan Pergotime vid två mens tillfällen så tycktes kroppen komma ihåg vad den skulle göra ändå. Vet att vissa tar Pergotime varannan månad men har inte hört talas om var tredje.
Har precis gått in i vecka 9. Visst att alla symptom gör en trött, illamående och att det stör ens humör och lust att jobba i skolan:)...det kvittar, det är värt det!!!
Jag kollar också trosorna och är rädd för missfall men man måste ju också få vara lycklig över sitt tillstånd. Nu vet i alla fall jag och min man att vi fungerar:)
Ha det bäst/PIA

Hanna sa...

Nejmen vad är det jag ser! Har inte varit in här på ett tag, men så får jag se dessa goda nyheter, grattis! :)

Vi har också överraskat familjen nu under påsk, vi är strax efter er och går in i v.6 på onsdag. Förstår känslan av oro, jag fick färgade flytningar samma dag som mensen beräknades komma (fast vi hade plussat två dagar innan), men det gick över och nu börjar jag bli lugnare.

Det ska bli så kul att få följa er!

AndCa sa...

Jag kände också att det var viktigt att berätta eftersom vi skulle behöva stöd OM det skulle gå fel. Men det gjorde det inte och lillan ligger och sover bredvid mig här nu. Hon kom ju också i december vilket jag ser att även ert lilla pyre kommer göra :-) Härligt! Ja, det är en tuff och jobbig tid innan v 12 som är den "magiska" gränsen då missfallsrisken minskar rejält. Men jag kan säga att eftesom du ska göra ett tidigt VUL precis som jag gjorde och ni hör hjärtslag då ( Men bli inte galen av oro om du inte ser hjärtslagen för det kan vara svårt ibland att se dem/höra dem så tidigt och det behöver inte betyda någonting!!!) så är risken typ 2-3% att det kommer bli missfall. Jag gjorde VUL i v 8-9 och det såg ut som en liten ostbåge där inne! Det finns ingen tid under graviditeten som jag tycker att man pustar ut egentligen, man är rädd hela tiden, först missfall och sedan för att bebisen ska dö i magen eller under förlossningen osv osv. Så det är inte förrän bebisen är ute ur magen som jag andades ut men då var jag rädd för plötslig spädbarnsdöd!!! Du ser, jag är inte klok någonstans! Men det är normalt att känna så men sannolikheten att det ska hända något efter v 12 ÄR liten och även senare. Läs inte på fl eller andra ställen om graviditeter och förlossningar som går fel för de är ovanliga. När du får katastroftankar så tänk istället. Varför skulle det inte gå nu istället för tänk om det inte går vägen. Så jag tror verkligen att du kommer vara mamma till Lucia! Kram

Popcorn79 sa...

Joanna: Ja, hon blev verkligen jätteglad! Hade visserligen inte väntat mig nåt annat men det var kul att se ändå! =)

Popcorn79 sa...

Pia: Åh vad härligt! Grattis!!! Vad häftigt att ni lyckades utan Pergotime! =) Ja, precis som du skriver känner jag också, nu vet vi att vi fungerar. Skulle det mot all förmodan hända något så hoppas och tror jag att vi kommer bli gravida igen, och det är en stor tröst!

Nu har vi fått tid för vul i alla fall, den 21 april ska vi dit. Hoppas att allt ser bra ut då! Ska ni på vul?

Anonym sa...

Vi ska idag på första inskrivningen hos barnmorska. Jag har läst mycket om vad som händer på första men det verkar som att vi kanske får vänta på VUL till nån vecka senare eller så är det självklart inräknat nu. Jag tänker ju att de måste väl kolla hur det ser ut där inne. Ska bli spännande:) PIA

Popcorn79 sa...

Hanna: Vad roligt att ni också har lyckats, grattis!! Jag ska följa er på vägen också! =)

Popcorn79 sa...

AndCa; Tack för dina uppmuntrande ord, jag ska försöka ta det lugnt och bara njuta av att vara gravid!

Popcorn79 sa...

Pia: Jag håller tummarna för att allt går bra för er! Hoppas du har fått ditt vul nu!