måndag 17 oktober 2011

En tur till förlossningen

Idag har jag varit en sväng på förlossningen! Det var dock inte så allvarligt som det låter... =)

Jag hade tid idag kl 11 för att träffa förlossningsläkare och aurora och börja prata lite om den kommande förlossningen. Jag kom till smvc fem i elva, anmälde mig i receptionen och satte mig och väntade. Och väntade. Och väntade. Och väntade. Frågade halv tolv om de visste hur länge till det skulle dröja, men det gjorde de inte. Väntade lite till. Och lite till. Strax före tolv kom läkaren ut, beklagade och sa att det skulle dröja ytterligare lite till. Då hade jag börjat känna mig hungrig och att blodsockret var på väg ner, så jag frågade hur länge till. Cirka 15-20 min svarade hon. Jag frågade om jag då hann gå iväg och köpa en frukt eller nåt, men då blev jag faktiskt erbjuden att få en smörgås! =) Jag antar att jag blev lite särbehandlad eftersom jag ändå är där typ varannan vecka, så liiiite VIP kände jag mig faktiskt! ;-) Fick följa med min favvo-barnmorska över till förlossningen där jag fick en macka och ett glas svartvinbärsdryck (som jag levde på när jag var på förlossningen förra gången...), väldigt gott! =) Kändes lite märkligt att vara på förlossningen igen, mina minnen därifrån är ju väldigt blandade... och det kändes både så nära och så långt bort sen jag var där sist, men det var ju faktiskt bara 10,5 månad sen jag var där.

Stannade bara i fem minuter på förlossningen innan jag gick tillbaka till smvc. Fick vänta ytterligare ett tag men till slut, halv ett, fick jag träffa läkaren. "Bara" 1,5 timme för sent... Det var ett bra möte i alla fall. Hon frågade mig hur jag mådde och hur jag kände inför förlossningen, och jag sa som det var, att nu när jag har slutat oroa mig för graviditeten så börjar oron inför förlossningen... Har ju gått mer än halva tiden nu, och denna första halva har ju gått otroligt fort! Vi gick igenom min förra förlossning, hon svarade på lite frågor som jag hade och sen la vi upp en första plan för förlossningen.

* Vi ska avvakta och se om vi kan skjuta upp ev igångsättning till några dagar efter beräknat datum. Vi ska följa bebisens tillväxt noga med tillväxtultraljud varannan vecka från vecka 27-28 och bestämma datum för igångsättning baserat på bebisens storlek.
* Jag kommer att tilldelas en erfaren barnmorska under förlossningen.
* Barnmorskan kommer vara hos mig och enbart mig i den mån det är möjligt, för att jag ska slippa oron med flera olika barnmorskor.
* Om förlossningen inte fortskrider i jämn takt får jag kejsarsnitt.

Jag känner mig nöjd med detta första samtal och vi kommer inte boka något nytt som det ser ut just nu, utan det gör vi om jag känner att det behövs längre fram. Känns jätteskönt att hon lyssnade på mig angående igångsättning. Jag vet att jag som diabetiker "ska" sättas igång om jag inte har fått barn till beräknat datum, men eventuellt kan vi gå över några dagar som det ser ut, så det känns jättebra. Känns också jättebra att jag kan få kejsarsnitt om förlossningen inte fortskrider. Med Rasmus så tog det ju nästan 3 dygn från att jag sattes igång tills han var ute, och det var väldigt jobbigt både fysiskt och psykiskt. Läkaren sa dock att hon tror att detta kommer gå mycket fortare. Hon sa att som andragångsföderska så kan jag nästan räkna med att om jag sätts igång på morgonen så kommer barnet på kvällen! Det känns ju helt otroligt, det låter för bra för att vara sant tycker jag... vi får se när vi är där helt enkelt!

1 kommentar:

Tea sa...

skönt med en plan.