onsdag 24 november 2010

Växer så det knakar!

Nu är det som vanligt dåligt med uppdateringar igen...

I torsdags var jag iväg till smvc igen. Det var hela köret, både ultraljud, ctg och diabeteskontroll, så det tog sin lilla tid... Ultraljudet visade att pyret hade ökat ett halvt kilo i vikt på två veckor! Uppskattad vikt var 2803 gram, vilket är -8,2% mot kurvan. Barnmorskan kommenterade att jag hade en stor mage, hmm...

Något som var väldigt roligt dock var att hon tog sig tid och zoomade in ansiktet och ville verkligen att jag skulle se. Hon sa att pyret sög på pekfingret och visade flera gånger tills jag också såg. Plötsligt gapade pyret stort och sekunden efter började det hicka i magen! =) Han måste ha svalt en massa vatten stackarn! =) Supermysigt!

Efter ultraljudet var det dags för ctg. Det var nu full rulle i magen så barnmorskan kom in efter en stund och frågade om han verkligen sparkade så mycket som det såg ut? Jajemen, det gjorde han! Dock så var det som att trycka på en stoppknapp direkt hon hade gått, för då slutade all aktivitet där inne. Om jag inte hade hört hjärtljuden hade jag blivit jätteorolig för att han hade svimmat av eller nåt därinne! Nu blev han ju istället för lugn, så det drog ut på tiden, satt i över 30 minuter mot 10 minuter förra gången, allt för att de ville få en normal och stabil kurva.

Till sist var det dags för diabeteskontrollen och att träffa läkarna igen. De sa att jag hade finast blodsockervärden för dagen! =) Även blodtryck och urinprov såg bra ut. De frågade om jag hade några frågor, och jag frågade när jag ska åka in om det sätter igång, om det är något som skiljer mig mot andra som inte har diabetes. De sa att jag skulle ringa till förlossningen när det sätter igång och rådgöra med barnmorskan, men generellt sett ska jag åka in lite tidigare än andra eftersom de vill ha koll på både mig och bebisen. Det är ju bra att veta. Jag frågade även om tid för igångsättning, och de sa att om han inte har kommit om två veckor (eller en vecka blir det ju nu då) när jag ska dit på diabeteskontroll igen så gör de en undersökning för att se hur mogen jag är och tar ställning till om igångsättning ska ske före eller efter helgen (är ju beräknad till en måndag). Så inget datum än, men ändå lite riktlinjer! =)

Planen nu är att åka in och mäta ctg imorgon, på måndag och sedan ctg + diabeteskontroll på torsdag nästa vecka. Oavsett vad som händer så är jag antagligen mamma om två veckor, helt galet! =)

2 kommentarer:

MDB sa...

Oj vad spännande att det verkar vara max två veckor kvar!

Popcorn79 sa...

Ja, det känns verkligen helt ofattbart!