onsdag 17 november 2010

Mvc + ctg

Som vanligt är det långt mellan uppdateringarna... För en vecka sen var jag iväg på dubbla kontroller, först en date med barnmorskan och sedan iväg till sjukhuset för att mäta ctg. Besöket hos barnmorskan gick bra, både blodtryck och urinprov var bra. Hon frågade mig lite hur jag tänkte mig förlossningen och vad jag hade för önskemål om smärtlindring, och jag sa att jag inte känner mig så nervös och att jag är öppen för förslag vad gäller smärtlindring. Det är inget speciellt jag har fastnat för eller inte vill prova, utan jag tar gärna hjälp av personalen att bestämma det på plats. Lustgas känner jag dock att jag vill prova, det är väl det enda jag har fastnat för. Och jag vill INTE testa sterila kvaddlar, det verkar lite läskigt...

Efter barnmorskan var det som sagt dags för ett besök även på sjukhuset, för att mäta ctg för första gången. Jag frågade hur lång tid det skulle ta, och barnmorskan på plats sa att det tar allt mellan tio minuter och en timme, beroende på hur aktivt barnet är. Jag hade dock tur och blev klar på tio minuter, det var nämligen väldigt livligt i magen! =) Det var mysigt att höra hjärtljuden under så lång tid, och se hur hjärtslagen förändrades. Hjärtat slog allt mellan 110 och 170 slag, så det var stor variation! Han verkade i alla fall må väldigt bra där inne, och barnmorskan sa att det såg jättebra ut.

Från och med nu verkar det som om det kommer bli ännu tätare besök på sjukhuset, och jag behöver inte gå tillbaka till barnmorskan något mer pga det, känns onödigt med dubbla kontroller. Imorgon är det dags för sjukhusbesök igen, denna gång med både ultraljud, ctg och blodsockerkontroll. Känns bra att de har koll på mig! =)

Inga kommentarer: