torsdag 4 februari 2010

Vul nr 2

Idag var det dags för återbesök och vul nr 2. Träffade den ende manliga läkaren på avdelningen. Hade hört innan att han var jättebra, fantastisk tror jag till och med var ordet, men sååå imponerad blev jag inte. Han var visserligen mycket trevligare än den förra läkaren, men han verkade också stressad och hade lite svårt för mitt gråtande tror jag. För gråter, det gör jag varje gång jag kommer till Fertilitetsenheten. Det är som att någon trycker på en knapp. Jag vet att jag är en väldigt känslig person, men jag brukar ändå inte reagera så starkt tycker jag. Men jag antar att det är så mycket känslor i det här och att det påverkar mig.

I alla fall, jag gjorde mitt vul och han började med att säga att min slemhinna såg fin ut. Den var på ca 7mm nu mot 4,5 i måndags (hade visst missförstått vad hon sa då), så det tyckte han var bra. Däremot hade mina äggblåsor inte växt något mer, så någon ägglossning var inte på gång. Hans ordination var därför att ta en ny kur provera och sedan dubbelkur med pergo. Sedan sa han också att eftersom jag var "åt det runda hållet" så skulle det kanske bli bättre om jag gick ner lite i vikt, typ 4-5 kg. Varpå jag började grina ännu mer, såklart. Jag är så trött på min kropp och vad den gör mot mig, och jag tycker det är tillräckligt svårt redan att försöka hålla vikten, att gå ner känns därför som en smärre omöjlighet. Men men, jag får bita ihop och försöka, jag vet ju att jag skulle må bättre även på andra plan om jag gick ner i vikt.

Efter besöket gick jag direkt till apoteket för att hämta ut provera och pergotime. Provera var inga problem, men pergo var tydligen slut på lager! Jag frågade när det skulle komma en ny beställning och de sa tidigast på måndag men kunde inte lämna några garantier. Så nu är jag lite villrådig över hur jag ska göra. Om jag börjar med provera imorgon så innebär det rent teoretiskt att min mens borde komma om ca 2 veckor, vilket skulle ge mig ganska god tid att få tag på pergo. Men om apoteket fortfarande inte har fått in någon pergo då så har jag tagit en hel provera-kur i onödan, och med tanke på hur jag mådde av provera förra gången känns det inte direkt lockande... Så det jag har kommit fram till är nog helt enkelt att jag väntar tills på måndag med att börja med provera, så ringer jag till apoteket då och ser hur status är då.

Imorgon är jag ledig från jobbet och ska åka iväg till Stockholm tillsammans med maken. Ska bli skönt med långhelg, jag behöver det känner jag. Skönt att få komma iväg lite och få något annat att tänka på.

2 kommentarer:

avlängtantilldig sa...

Va tråkigt. Men hoppas det går bättre med dubbeldosen sen då. Och heja på med vikten även om det är svårt. Kram

Tea sa...

Njut riktigt av en lång ledig helg!