torsdag 4 februari 2010

Om spontanitet

När man har svårt att bli gravid kan det här med sex bli ganska jobbigt till slut. Det är viktigt att pricka in datum, viktigt att ha sex regelbundet etc för att få till det, allt blir ett enda stort planerade. När man sedan inte får ett plus på stickan så uppstår tankar som varför ska vi ens ha sex när det inte händer något? Vad är meningen?

På familjeliv har jag läst termen kalender-sex, och en kompis skämtade om att vi faktiskt kanske skulle köpa en speciell kalender så vi kunde hålla reda på alla datum hit och dit. Hur lätt är det då att vara spontan och ha sex bara för att andan faller på och för att man helt enkelt bara är kåt, utan någon "baktanke" med det hela?

Sex ska vara något roligt, underbart, härligt och spontant, inte något man planerar en vecka i förväg. Så tycker jag i alla fall. Därför var det så härligt, underbart, fantastiskt att vi fick till det, helt spontant, imorse. Inget planerande, bara ren lust som uppstod sådär en torsdag morgon. Helt underbart och en väldigt bra start på dagen! ;-) Trots de tråkiga nyheterna tidigare under dagen har jag fått ett leende på läpparna och pirr i magen så fort jag har tänkt på det. Tänk vad lite morgonsex kan göra för ens välmående! Mer vardagsromantik åt folket! ;-)

5 kommentarer:

Joanna sa...

Hihi =) Det låter ju alldeles underbart! Mer sånt till folket!

Hos oss är det totalstopp just nu. Är alldeles för rädd för mina fröns skull....

Anonym sa...

Vi har sex varannan dag. Förutom när jag har mens. Tror mycket på att det handlar om att låta sin och hans kropp bli vana vid detta tempo. I början var det jobbigt men nu så går det bra varenda gång. Vet också att det inte blir en så "fin" upplevelse varje gång. Måste nog försöka göra det till det varje gång ändå. Mycket förspel och sånt...
Undrar också. Om du vill avslöja din vikt. Har själv gått upp en del sen jag slutade med p-piller 2008. Är 158 cm och väger ca 67 kg. Läkaren sa till mig att ägglossningen kanske skulle bli lite bättre om jag gick ner några kg. Däremot så visade våra blodprov efter utredningen på att vi är helt friska så han nämnde inget om att jag skulle gå ner för att lättare bi gravid... Pia

Popcorn79 sa...

Pia: Jag väger ca 10 kg mer än dig trots att vi är lika långa, och jag vet att jag skulle må bra av att gå ner i vikt och att chansen för ägglossning ökar. Men ändå lyckas jag inte gå ner i vikt. Antingen så saknar jag motivation, eller så när jag väl har den så sitter det som berget. Väldigt frustrerande. Jag har dock dammat av min stegräknare och tänker försöka bli bättre på att röra mig igen. Det blir väl lättare när vi väl har flyttat till huset, som det är nu så är det så mycket i mitt liv som tar en massa tid... Lycka till, hoppas ni lyckas snart! =) *kram*

Anonym sa...

Jag kan ju rekommendera spinning. Det är väldigt roligt. Man kan ta det i den takten man vill och man blir triggad av musiken. Kilona rinner av en. Vet inte ifall du har tillgång till det i närheten. Jag körde det innan men pga att jag har problem med ryggen så funkade det till min besvikelse inte till slut. Jag drömmer om ett springband:)

Popcorn79 sa...

Jag gillar spinning och kommer köra igång med det så snart som möjligt, men just nu finns inte tiden i och med att vi håller på och flyttar och så. och som sagt, motivationen är inte heller på topp... känns ganska tungt... =( Min plan är att köpa en cross-trainer som jag kan köra på hemma, så har jag ingen ursäkt till att inte träna. Löpband låter också bra! =)