måndag 2 januari 2012

Välkommen 2012!

Så var då 2011 slut, och ett nytt år har börjat. Det har varit ett händelserikt år, med både glädje och oro. Mest glädje faktiskt.

Det har varit mitt första hela år som mamma, och det har varit helt fantastiskt! Tänk att jag har en liten underbar kille i mitt liv nu, det hade jag inte kunnat föreställa mig för några år sen. Skrev ett ganska hoppfullt inlägg i början av januari 2010 där jag önskade att jag skulle bli gravid snart, tänk om jag då hade vetat att jag bara två år senare skulle vara blivande tvåbarnsmor? Helt otroligt.

2010 bestod av graviditetsförsök, graviditet och så till slut förlossningen när Rasmus kom. 2011 har bestått av att hitta mig själv i mammarollen, och sen det oväntade beskedet att vi väntade barn nummer två. Denna graviditet har jag inte gått upp i lika mycket som den första, dels pga att jag har haft en liten kille att lägga koncentrationen på, och dels för att jag inte riktigt vågade känns glädje i början då allt kändes så overkligt och vi fick dåligt resultat på kuben. Nu njuter jag dock för fullt av min graviditet och bökandet i magen! =) Försöker klämma ut det mesta jag kan av det nu, då det antagligen är min sista graviditet. Tiden går så fort bara. Om bara drygt 8 veckor är hon här!

Den stundande förlossningen känns jobbig. Jag har fått börja gå på Aurorasamtal, var där första gången för några veckor sen och ska dit igen den 12:e. Det var ett bra första samtal, men väldigt jobbigt också. Fick en återbudstid kl 7.15 på morgonen, och det var verkligen jättejobbigt att komma dit då. Pga årstiden var det ju så mörkt så det kändes som mitt i natten, vilket bara förstärktes av att det var helt tomt på folk. Jag kände mig helt ensam och utlämnad och slungades tillbaka till natten när Rasmus föddes och jag inte visste om han levde eller var död. Fruktansvärt jobbig känsla.

Första samtalet koncentrerade vi oss på vad som har varit, för att få ett utgångsläge. Nästa samtal ska vi blicka framåt, och jag har fått som läxa att skriva om min "idealiska" förlossning, om jag fick välja själv, samt att läsa en bok som heter Att föda utan rädsla. Känns skönt att få gå på samtal, hoppas att det kommer göra att det känns bättre inför förlossningen. Om inte så har jag möjlighet att göra kejsarsnitt, vilket känns väldigt skönt. Läkarna är väldigt tydliga med det att jag utan problem får välja det. Känns bra när man har hört om många som har velat göra kejsarsnitt men inte fått för läkarna.

Senaste kontrollen visade att mitt Hba1c hade sjunkit ytterligare, till 38, och både blodtryck och urin såg bra ut. Grodan har redan lagt sig med huvudet neråt och de tror inte att hon kommer vända sig nåt mer. Tillväxtultraljudet visade att hon är helt normalstor, hon ligger på +0.9 från normalkurvan så det var så medel som det kunde bli tyckte dom. =) känns skönt! Det ökar väl chansen att jag ska få gå tiden ut och inte bli igångsatt före utsatt datum i alla fall.

Imorgon är det dags för barnmorskebesök igen, då blir det väl SF-mått och vägning. Huga. Ska bli intressant att se vad jul och nyår har åstadkommit på vågen! ;-)

2 kommentarer:

Jenny / Ekomamma i stan sa...

Vad skönt att de är så bra och att du får välja kejsarsnitt om det känns för jobbigt.

Tänk att det bara är åtta veckor kvar, helt fantastiskt!

Popcorn79 sa...

Ja, det känns verkligen jätteskönt! Just att ha valmöjligheten gör att jag blir lite mer avslappnad tror jag.

Ja, tiden verkligen rusar fram, tyckte nyss jag fick reda på att jag var gravid... det har verkligen gått fortare den här gången känns det som!