måndag 28 mars 2011

Nystart!

Jag blir så trött på mig själv, min kropp och min vikt... jag gick upp 10 kg under graviditeten och de kilona är borta, däremot hade jag ju redan sedan innan en övervikt att ta itu med... Det känns som om jag vet allt om att äta rätt och träna, men ändå så gör jag det inte. Suck. Har i alla fall bestämt mig för att ta itu med vikten återigen, av hälsoskäl. Jag ligger ju i riskzonen att få diabetes, och skulle jag dessutom bli gravid igen så kommer jag få graviditetsdiabetes igen, utan tvekan. Men alla kilon jag går ner innan dess kommer förhoppningsvis bidra till att den dyker upp senare, precis som alla kilon jag tappar antagligen kommer senarelägga min diabetesdebut. För så är det, även om jag går ner 20 kg och tränar massor så kommer jag inte komma undan mitt arv, så diabetes lär jag nog få ändå... men det vore ju skönt att skjuta på det så länge som möjligt!

Med start idag (eller igår faktiskt, men vi säger idag ändå!) så kör jag min egenkomponerade diet, som går ut på att äta ca 1300 kcal per dag, registrera all mat jag äter på Viktklubb.se samt träna så mycket som jag hinner och orkar. För att sätta lite press på mig tänkte jag skriva ut mina resultat här, vilket känns lite halvläskigt. Men jag är så trött på min vikt nu så nåt måste ju göras!

Så, here we go...

Startvikt 28/3: 80,2 kg (BMI 32.5)

Jag har en del delmål, och de är som följer:

Delmål 1: 79,9 (komma under 80-strecket)
Delmål 2: 79,4 (komma under min vikt jag hade när jag blev gravid)
Delmål 3: 77,2 (tappa 3 kg)
Delmål 4: 74,0 (bmi 30)
Delmål 5: 72,2 (tappa 8 kg)
Delmål 6: 69,9 (komma under 70-strecket)
Delmål 7: 67,2 (tappa 13 kg)
Slutmål: 65,2 kg

Jag ska alltså försöka tappa 15 kg, och då ligger jag fortfarande på ett bmi över 25. Känner jag att jag orkar så ska jag försöka tappa lite till, men det är mitt slutmål som det ser ut just nu i alla fall.

Så, då var det gjort, då är det väl bara att sätta fart! ;-) Kan tillägga att dagen idag har sett bra ut, har fått i mig 1625 kcal (inklusive kvällsmålet jag har planerat) men motionerat bort 508 kcal så idag landar jag på 1117 kcal, det är jag nöjd med! =)

6 kommentarer:

SOPHIA... sa...

Vi får peppa varann när motivationen tryter :). Hade du grav-diabetes förra gången?

Popcorn79 sa...

Absolut, det får vi göra! =) Ja, jag hade grav-diabetes förra gången, det upptäcktes redan i vecka 12... och fyra veckor senare fick jag börja med insulin. Roligare kan man ju ha det, så kan jag undvika eller skjuta upp det så blir jag glad!

Marre sa...

Heja heja=P
Jag måste också gå ner & mitt bmi ligger nog ca på samma som ditt.

Lisa utan blogg sa...

Med tanke på diabetesen är det bra att du vill gå ner. Men du - ta det där med BMI med en nypa salt!

Förr var faktiskt normal-bmi 27.

Popcorn79 sa...

Marre: Vi får peppa varandra, det här fixar vi! =)

Popcorn79 sa...

Lisa: Tack för din kommentar! Jo, jag vet att bmi inte är helt tillförlitligt, men jag borde nog kanske gå ner några kg till... men samtidigt så måste jag vara realistisk och gå ner till en vikt som jag klarar att hålla, så jag börjar med att ha 65 kg som mål så får vi se om jag ändrar mig på vägen! =)