tisdag 17 augusti 2010

...och lite sämre idag...

Imorse var foten helt normal igen så jag ringde och lämnade ett meddelande och frågade om jag skulle komma in ändå. Eftersom jag inte hörde något så åkte jag i alla fall.

Läkaren sa att det var helt normalt att bara ena foten blev svullen, det kunde bero på snedbelastning och sånt. Så länge jag inte hade jätteont eller hade missfärgningar så var det inga problem. Jag frågade om symtom på havandeskapsförgiftning pga min diabetes som uppstått under graviditeten. Då säger hon att jag har haft diabetes sen 2007! Jag står som ett frågetecken och fattar ingenting. Hon säger att de mätte blodsocker på mig i augusti 2007 och att jag då hade ett för högt värde och att jag antagligen hade diabetes redan då. Jag kommer ihåg den dagen, jag hade för högt blodtryck så de ville inte skriva ut p-piller till mig, och de tog samtidigt lite andra prover, bland annat blodsocker. Dock hade de inte sagt något om att de skulle göra det innan så det togs inte på fastande mage eftersom jag hade ätit frukost. De sa att värdet låg lite högt men eftersom jag hade ätit så var värdet ok, det var vad de sa till mig. Nu fick jag höra att mitt värde låg på 8,3 då och allt över 7,5 ska testas vidare med glukosbelastning för att kunna utesluta eller konstatera diabetes.

Jag blev jätteledsen och orolig när jag fick höra detta. Jag hade ingen aning om att mitt värde var för högt redan för tre år sedan, och att jag kanske redan hade diabetes innan min graviditet. Detta ökar ju risken för missbildningar hos fostret, om man inte hade bra blodsockervärden när man blev gravid. Det gör mig jättenervös! Allt har ju sett bra ut på ultraljud och så, men där ser man ju inte allt, så jag blev verkligen jätteorolig nu! =( Och förbannad på vårdcentralen som inte gick vidare med det här redan 2007! Sen blir jag ju såklart ledsen för att risken nu känns ännu större att min diabetes kvarstår efter förlossningen. Jag hade visserligen börjat ställa in mig på att det skulle bli så, men självklart hoppas jag ju på att den går över... men nu känns det inte lika troligt. Så idag var ingen rolig dag kan man säga, många känslor och tankar som snurrar runt...

Men om man ska avsluta med något positivt så fick jag några uppmuntrande sparkar av pyret när jag satt på vårdcentralen, och vågen visade imorse att jag bara har gått upp 3,5 kg totalt under graviditeten, så det känns ju bra i alla fall...

Nu ska vi dra iväg och hälsa på en liten bebis! hoppas det får mig på lite andra tankar...

Inga kommentarer: