måndag 19 oktober 2009

Ehh... ok...

Men vad innebär PCO, egentligen (vem orkar läsa det där långa inlägget...)? Kort kan man säga att för mig innebär det att jag har väldigt oregelbunden mens, lätt för att gå upp i vikt, problem med finnar, hår på mindre roliga ställen (läs: skäggväxt, raggarsträng...) plus att jag antagligen inte har någon ägglossning vilket i sin tur gör att jag har svårt att bli gravid. Den bästa behandlingen mot PCO är p-piller, men då det inte är aktuellt i mitt fall så är det bästa jag kan göra att gå ner i vikt. Så det är det jag försöker göra, med blandat resultat... Det går ner några kilo, upp några kilo och så börjar vi om igen... För att få någon hjälp av landstinget måste jag ha ett bmi under 30, vilket i praktiken innebär att jag får väga max 74 kg. Jag nådde ner till det tidigare i höstas men nu har vikten letat sig upp till dryga 76 igen. Suck. Så det är bara att ge sig på det igen, helt enkelt!

Den bantningskur jag har lyckats bäst med genom åren är Cambridgekuren så det är den jag kör med nu. Den ger ett snabbt resultat och jag har lyckats hålla vikten bra förut. Tills jag slutade med p-piller, vill säga... Jag kör dock inte så kallad ren kur just nu utan kör en blandad variant för att hålla kalorierna nere. Det funkar bra, så länge jag håller mig till min plan... ;-) Mitt mål nu är att gå ner till ca 70 kg och stanna där ett tag, för att sedan fortsätta några kilo till. Men det går tröööööögt just nu...

Inga kommentarer: