onsdag 13 oktober 2010

Tillväxtultraljud 2

I torsdags var det som vanligt dags för kontroll och då gjorde jag även tillväxtultraljud nummer två. Allt såg bra ut men han sov ju som vanligt! Vilken liten sömntuta... ;-) Jag fick en spark precis i början, så det var lite kul att se hur det rörde sig därinne samtidigt som jag kände det, men sen somnade han så sött och var stilla resten av tiden. Hmpf. Men hjärtat slog på bra och han verkade må bra. De uppskattade vikten till 1678 gram och sa att han låg inom normalspannet från kurvan. Förra gången låg han 4,3 % under kurvan och nu låg han 8,9 % under kurvan. Allt inom 20 % över och under är normalt har jag för mig att de sa förra gången.

Därefter var det dags för blodtryck och urinprov, som båda såg bra ut. Blodtrycket landade först på 150/75 vilket var lite för högt övertryck, men några minuter senare hade det gått ner till 130/70. De sa att det säkert berodde på att jag stressade när jag åkte till sjukhuset. Mitt HbA1c (långtidsvärdet för blodsocker) låg på 4,9, så det såg jättebra ut.

Sedan var det dags för det vanliga samtalet med läkarna. Jag berättade att jag hade känt mig yr i några dagar, ungefär som att man befinner sig på en färja, det känns lite ostadigt. De hade inga bra förklaringar till vad det kunde bero på men sa att jag skulle höra av mig om det blev värre. De tyckte att min blodsocker såg jättebra ut, men var lite fundersamma över pyrets tillväxt. Det ligger ju som sagt inom normalspannet på kurvan, men de tycker att eftersom jag har diabetes så borde han snarare ligga lika mycket över kurvan som han nu istället ligger under. Så nu ska jag på ultraljud varannan vecka istället. Jag känner mig dock inte orolig så inte mig emot om det blir lite tätare ultraljud! =)

Inga kommentarer: