lördag 9 oktober 2010

Spanien!

Så var man då hemma efter en vecka i Spanien... eller ja, jag har varit hemma sen i måndags kväll, men inte riktigt orkat uppdatera då jag har varit väldigt trött... ;-)

Först var vi knappt säkra på om vi kunde komma iväg, eftersom det strulade in i det sista. Jag hade inte fått läkarintyg än och jag kollade dessutom reseförsäkringar och hittade knappt en enda som skulle täcka kostnader som kunde ha med graviditeten att göra. Till slut hittade jag några, men ingen av dem täckte om planet skulle behöva nödlanda pga akut sjukdom eller förlossning. Vi dividerade hit och dit men kom fram till att risken för en förlossning i luften kanske inte direkt var överhängande, så vi bestämde oss för att åka och tecknade den försäkring som täckte mest.

Jag fick mitt läkarintyg torsdagen före vi åkte, plus ett läkarintyg på att jag fick ha med mig mina insulinsprutor på planet, så till slut kändes allt som om det var ordnat. Då, på fredag eftermiddag (planet skulle lyfta måndag kväll) kommer ett mail från Ryanair med uppgifter inför flygningen. Där står det också klart och tydligt att om man är gravid så måste man ha med sig ett läkarintyg på engelska som intygar att man får åka. Vi hade pratat om det innan om det kunde behövas, men vi läste igenom både informationen på hemsidan och resevillkoren och där stod det bara att man skulle ha läkarintyg med sig, inte att det behövde vara på engelska. Och vi tänkte att eftersom vi åker från Sverige så borde de kunna göra någon notering om det, eller sätta en stämpel eller nåt på intyget så skulle det funka. Men nej då, på fredag eftermiddag fick vi reda på att vi hade en halv förmiddag på oss att fixa ett läkarintyg på engelska! Gissa om min man blev tokig... och jag med för den delen. Läkarna ville ju knappt skriva ett läkarintyg på svenska (det tog ju "onödig läkartid" att skriva intyget...), hur skulle vi få dem att skriva ett intyg på engelska?

Det vi kom fram till var att det lättaste nog skulle vara om vi själva skrev en översättning av det befintliga svenska läkarintyget, och bad dem skriva av det och skriva under. Så sagt och gjort, jag skrev en översättning och direkt kl 8 på måndag morgon ringde jag och frågade om jag kunde faxa över översättningen så att de kunde fixa ett intyg på engelska åt mig. Och det gjorde de! Vi hämtade upp det efter lunch och några timmar senare åkte vi till flygplatsen. Lite hektiskt, men det gick vägen i alla fall! =)

Flygresan gick bra, jag fick ganska svullna fötter trots stödstrumpor, men det hade jag räknat med. Vi kom fram halv ett på natten till hotellet, då var vi lite möra... men då var det 24 grader ute, så det var rätt ok ändå... ;-)

Vi hade en helt underbar vecka därnere, vi bara slappade och tog det lugnt. Tog långsamma promenader, fikade, läste böcker (läste ut tre böcker på en vecka!), åt god mat och bara myste tillsammans, bara vi två. Helt underbart! Vädret var fantastiskt, det regnade två timmar första dagen annars var det soligt och 22 till 30 grader. =) Hotellet som var tvåstjärnigt var faktiskt över förväntan; sköna sängar och väl fungerande ac, så mycket mer kan man väl inte begära? =) Dessutom låg det väldigt centralt och dessutom nära stranden. Så här fint var det, bara några minuters promenad från hotellet! =)


Jag kände att det var lite på gränsen att åka såpass sent, jag kände mig ganska tung och fick en del sammandragningar om vi gick lite för fort eller om marken lutade bara någon enstaka grad. Dessutom hade jag en del foglossning också. Men trots detta så gick det över förväntan och vi hade det hur bra som helst! Det var skönt att få koppla av och komma ifrån jobbet en vecka, jag behövde det kände jag...
Så, trots en del smärre strul innan vi väl kom iväg så har vi haft en helt underbar resa, helt klart värt att åka! =)

Inga kommentarer: