lördag 11 september 2010

Tillväxtultraljud

I torsdags var det återigen dags för att åka till SMVC för kontroll, precis som jag gör varannan vecka... Denna gång var det dock även dags för ultraljud igen! =) Ska göra tillväxtultraljud nu var fjärde vecka för att se hur det lilla pyret växer.

Denna gång var även min man med eftersom han också ville vara med på ultraljudet. Allt såg bra ut, men den lilla rackaren sov även denna gång! Vilken sömntuta! Läkaren zoomade in huvud, lårben och rygg och mätte. Hon zoomade även in ansiktet åt oss, och vi kunde se både mun, näsborrar och ögon. Han var så söt, han låg och snuttade lite med munnen, supergulligt! Undrar om han låg och drömde kanske? ;-) Det var annars ganska svårt att se så mycket, han börjar ju bli ganska stor nu... men mysigt ändå att se vad det är för någon därinne i magen!

Lilla pyret vägde uppskattningsvis 1060 gram och låg därmed 4% under genomsnittet, vilket var väldigt positivt. Antagligen kommer han ju växa ordentligt på slutet, så det är skönt att det inte har dragit iväg ordentligt än! De har visserligen 10% felmarginal, men då ligger han ju ändå runt genomsnittet, så det känns bra! Vi fick med oss en bild på ansiktet, men den var ganska otydlig så man måste veta vad man letar efter för att se vad det är. Men vi vet ju i alla fall att det är vårt lilla pyre! =) Och nej, vi vet fortfarande inte vad det är, men ja, vi säger fortfarande han. Vi tror ju att det är en kille och det känns bättre att säga han än den eller det! ;-)

Efter ultraljudet tog hon blodtrycket på mig, och det var okej, men övertrycket var lite högt. Jag låg på 140/75, sist hade jag ett övertryck på 120. Det beror antagligen på att det är väldigt stressigt på jobbet nu... får försöka ta det lugnare men det är svårt, vi har så många deadlines nu i september... blä. Efter det var det urinprov och Hba1c (långtidsvärde för blodsockret), som båda såg bra ut, och sedan var det det vanliga samtalet med läkarna. De sa att mitt blodsocker låg stabilt, men att jag ska försöka få ner det lite. De vill att man ligger någonstans mellan 4,0 och 5,3 och just nu ligger jag på 5,2 så det är lite i överkant, om än inom gränserna. Så allt såg bra ut egentligen, även om jag ligger lite överkant på vissa värden. Skönt att höra ändå!

Jag passade även på att fråga vad de tror om vår resa till Spanien om 2,5 vecka, om vi kan åka eller inte. De sa att de inte ser några hinder för det, men de verkade inte så villiga att skriva ett läkarintyg?! och utan läkarintyg får jag inte åka, då släpper de inte in mig på planet... så nu vet vi inte riktigt hur det blir. Men vi avvaktar lite med att avboka, vi får se vad de säger på nästa kontroll som blir några dagar innan planerad avresa. Känns dock lite surt, om de tycker att jag kan åka borde de väl kunna skriva läkarintyg? Hmm... P är redan inställd på att det inte blir någon resa, men jag vill inte ge upp hoppet riktigt än...

2 kommentarer:

Tea sa...

Tack! Det känns underbart!

Tea sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.