torsdag 16 september 2010

Skolboksexempel

Igår var det dags för kontroll hos barnmorskan igen. Allt såg bra ut, blodtrycket låg på 120/75 och SF-måttet hade ökat från 25 till 28 och följde kurvan perfekt, ett riktigt skolboksexempel sa barnmorskan! =) Även urinprovet såg bra ut. Däremot spände hon ögonen i mig och sa att jag bara hade gått upp 1 kg de senaste tre veckorna, och totalt 3 kg sen inskrivningen. Jag är dock inte orolig, så länge pyret mår bra och magen växer som den ska så borde ju allt vara bra! Läkarna på SMVC tycker ju bara att det är bra att jag inte gått upp mer. Men barnmorskan är av den gamla skolan, så hon har säkert sin egen uppfattning om hur mycket jag borde ha gått upp. När hon skulle lyssna på hjärtljuden tog hon trätratten och lyssnade (vet inte vad den heter) och sa att allt var bra, hjärtat tickade på som det skulle. Jag sa lite försiktigt att förra gången hade barnmorskan använt sig av en maskin, och så sa hon "Jaha, vill du också höra kanske?" Eh, vad tror hon? Klart jag vill höra min bebis hjärtslag!

Hjärtat tickade på fint, det lät som hästar som galopperade där inne! =) Hjärtljuden landade på 148, mot 150 förra gången. Efter det var vi klara. Skönt att allt såg bra ut även denna gång, och att blodtrycket har sjunkit lite! =)

2 kommentarer:

Joanna sa...

Grattis till skolboksexemplet! Härligt att allt ser bra ut, förstår att det säkert lugnar en hel del.

Stor kram till dig och bebis!

Anonym sa...

Vad roligt att allt går bra för dig!! Det gör det för mig också. Ca 8 veckor kvar nu. Ryggen värker lite och magen behöver ett bälte/gummiband...men vad gör det :-)
Läste nån tråd på familjeliv om det där med att ha PCO och att gå upp i vikt osv. En skrev att hon hade beordrats att inte gå upp nånting alls under sin graviditet, hmmm, tyckte jag lät konstigt.
Jag har gått upp ca 10 kg och det enda som blivit större är magen. Det är jag glad för.
Idag är det första föräldrargruppen, kul! Ha det bra /PIA