onsdag 25 maj 2011

Funderingar kring jobb och framtiden

Den senaste tiden har jag grubblat ganska mycket över framtiden. Jag börjar mer och mer fundera över om jag har valt rätt yrkesväg. Jag trivdes bra under utbildningen och trodde att det var något jag ville arbeta med, men nu är jag inte riktigt lika säker. Ju längre tid jag är borta från jobbet desto svårare känns det att komma tillbaka.

Jag är utbildad personalvetare och ska alltså jobba med personalfrågor. I mitt jobb idag så ingår även andra delar som jag inte är nöjd med, och jag vet inte om det är därför jag börjar tvivla på mitt yrkesval. Jag skulle kanske trivas mycket bättre med ett annat jobb som var ett "rent" personaljobb. Men jag vet inte riktigt. Jag träffade några gamla kollegor från mitt förra jobb igår, och det slår mig varje gång hur olika vi är som personer. De tre har någorlunda lika personligheter, medan jag "står ut" från gruppen. De är alla tre säkra på att de har valt rätt utbildning, även om två av dem tycker att de är på fel arbetsplats just nu . När jag tog upp mina funderingar med dem och även nämnde vad jag funderar på att läsa så tyckte alla tre att det skulle vara något som passade mig. Jag har sökt efter utbildningar på nätet och hittat distansutbildningar på deltid utan obligatoriska träffar, det skulle ju kanske kunna funka. Dock kommer det ta 4-6 år innan jag är klar, vilket känns som väldigt länge... speciellt i småbarnsåldern. Å andra sidan ska jag ju jobba över 30 år till innan jag går i pension... Åh, det är så svårt! Dock har jag ju lite tid på mig att fundera, kommer inte läsa någon utbildning till hösten så det blir tidigast om ett år. Får ta mig en rejäl funderare tror jag...

2 kommentarer:

Anni sa...

Hittade till din blogg efter att ha läst lite olika gravid/barn-bloggar. Känner igen mig så väl i det du skriver så ville lämna en kommentar. Jag är nu föräldraledig till en liten tjej född i februari i år. Vet inte om man helt enkelt hinner med att tänka lite mer när man inte är i "ekorrhjulet" med heltidsjobb och allt vad det innebär, men har också många tankar nu om vad jag vill göra för något. Har pluggat i tre år och har en samhällsvetenskaplig kandidatexamen och ett statligt jobb som handläggare. Sedan jag fått barn har jag många tankar om vad jag egentligen vill göra, bl.a. tankar på att bli sjuksköterska, men vet inte om det är till att vara helt ute och cykla att börja plugga igen när man redan har en examen? Eller kan man "skola om sig", fast man bara har jobbat ett par år?

Känner för övrigt också igen mig i fascinationen för förlossningsprogram på TV :) Innan jag själv fick barn hade jag inte tittat ens en sekund på något sådant - nu sitter jag bänkad framför TV:n :)

Som sagt, ville bara lämna en liten kommentar. Ha det så bra!

/Anni

Popcorn79 sa...

Hej!

Grattis till din dotter och vad roligt att du ville lämna en kommentar! =) Skönt att höra att jag inte är ensam om mina funderingar! Jag har faktiskt skickat en sen anmälan nu till en distanskurs på 25% till hösten, förhoppningsvis kommer jag in och får känna på lite om det är något för mig! =)

Det känns konstigt att skola om sig efter så kort tid, det var bara 6 år sen jag tog examen... men tankarna har funnit där ett tag, och nu blivit starkare när jag går hemma och har lite mer tid att fundera. Men samtidigt så är det ju det där med att ge sig på en ny utbildning, det är ju ganska krävande att börja plugga igen nu när man är i en annan situation med barn och hus. Jag får börja med en kurs och se hur jag känner!

Kul också att jag inte är ensam om att vara besatt av förlossningsprogram! ;-) Det har lagt sig lite för mig nu, men fortfarande så är jag väldigt fascinerad... Vi börjar prata om syskon så antagligen kommer det inte direkt försvinna på ett tag heller, blir jag gravid igen så lär jag ju börja kolla ännu mer på såna program! ;-)